Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Transmaščobe dodajajo jedem zaradi izboljšanja okusa.

19514[1]

KOMENTAR:

Splošno velja, da so maščobe nosilke okusa. Vendar so maščobe, ki vsebujejo trans-maščobne kisline, slabe kakovosti in imajo nižjo ceno. Nastanejo pri hidrogenaciji rastlinskih olj ali pa so naravno prisotne v maščobah živalskega izvora.

Veliko jih je v izdelkih slabše kakovosti. To so v večini izdelki nižjega cenovnega razreda. Na primer, cenejša margarina in izdelki iz nje po vsej verjetnosti vsebujejo več trans-maščobnih kislin kot dražji.

Številne raziskave so pokazale, da ima uživanje maščob z veliko trans-maščobnimi kislinami negativen vpliv na zdravje ljudi, saj se poveča tveganje za nastanek srčno žilnih bolezni in raka.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Sončnično olje za peko vsebuje holesterol, ki ima kar veliko nevarnosti.

cholesterol[1]

KOMENTAR:

Živila rastlinskega izvora ne vsebujejo holesterola. Torej ga ni v nobenem olju rastlinskega izvora (npr. sončnično olje za peko). Holesterol vsebujejo živila živalskega izvora. Veliko ga je v rumenjaku, možganih, jetrih, maslu, lignjih.

Holesterol zaužijemo s hrano, proizvede ga telo tudi samo. Za življenje je v določenih količinah nujno potreben, saj ima v človeškem organizmu pomembno vlogo:

  • je glavna sestavina membrane celic (uravnava prepustnost in fluidnost membrane),
  • je sestavni del žolčnih kislin (vpliva na razgradnjo in absorpcijo maščob),
  • je poglavitni prekurzor v sintezi vitamina D in steroidnih hormonov,
  • je nujen za rast in razvoj otrok.

Prekomerne količine holesterola v krvi (predvsem LDL holesterola) pa povzročajo aterosklerozo in druge zdravstvene zaplete. Zmanjšamo ga lahko z ustezno prehrano in gibanjem. Vsekakor pa moramo ob morebitnih težavah upoštevati navodila zdravnika.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Retrogradacija škroba je proces, pri katerem nastane t.i. odporni škrob, ki se v naših telesih ne prebavlja.

green-banana[1]

KOMENTAR:

Izraz »odporni škrob« se v stroki živilske kemije ne uporablja. To je prevod iz angleščine »resistant starch«. Verjetno gre za retrogradiran oz. rezistentni škrob.

To je le del škroba, ki je v tankem črevesu neprebavljiv, saj ga α-amilaza ne more razgraditi. Deluje kot vlaknina, jedem znižuje glikemični indeks. V debelem črevesu pa se razgradi s pomočjo črevesne mikroflore.

Retrogradiran škrob vsebuje dvakrat manj kalorij kot neretrogradiran škrob. Najdemo ga v še nezrelih zelenih bananah, al dente kuhanem rižu in testeninah, starem kruhu, fižolu v konzervi in v že dlje časa ohlajenem krompirju. Kakorkoli, škrobna živila so kljub retrogradiranemu delu škroba dober vir glukoze, le da imajo nižji glikemijski indeks in malce manjšo energijsko vrednost.

 

Uživajte ob okusni in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Pri laktozni intoleranci moramo biti pazljivi na vso hrano, ki vsebuje kravje mleko, kot so npr. sir, skuta, jogurt, maslo, smetana, čokolada, sladoled, namazi, omake, kreme, pudingi, različne slaščice, pakirani prigrizki, kruh, paštete, pecivo itd.

dick und dŸnndarm

KOMENTAR:

Laktozna intoleranca je presnovna motnja (ni bolezen, ni alergija). V odrasli dobi človeka je popolnoma normalno, da pride do zmanjšanja prebavljivosti laktoze 5-10%.

Laktoza je mlečni sladkor, ki se nahaja v mleku vseh sesalcev. Torej, ne le v kravjem tudi v kozjem, ovčjem, kobiljem, bivoličjem,… in tudi humanem mleku je prisotna laktoza.

Pri ljudeh, ki dobro prenašajo laktozo se le-ta v prebavnem traktu s pomočjo encima laktaza razgradi na glukozo in galaktozo, ki se absorbirata. Pri ljudjeh intolerantnih na laktozo pa zaradi pomanjkanja ali odsotnosti encima laktaza nerazgrajeno laktozo porabijo črevesni mikrobi in proizvajajo pline. Pride do napihnjenosti, napenjanja, vetrovov, krčev v trebuhu, pri hujših oblikah se pojavi tudi driska in bruhanje. Ti simptomi se razvijejo nekaj ur po zaužitju živil, ki vsebujejo laktozo.

Pri hujši obliki laktozne intolerance, pri kateri je zmožnost prebave laktoze onemogočena, se je potrebno izogibati vsem živilom, ki vsebujejo laktozo. To so mleko, mlečni izdelki in živila, v katerih je dodano mleko, sladka smetana, sirotka, maslo, pinjenec, laktoza ali mlečne beljakovine. Ti dodatki morajo biti na izdelku deklarirani. Danes so v nekaterih večjih trgovinah na voljo mleko in mlečni izdelki brez laktoze.

Pri lažji obliki laktozne intolerance, kjer je zmožnost prebave laktoze le zamnjšana, pa ni potrebna takšna striktnost. Izogibati se je potrebno le živilom z veliko laktoze. To je mleko, sladoled, sladka smetana, sirotka. Fermentirani mlečni izdelki (jogurt, kefir, kisla smetana, kislo mleko) vsebujejo manj ali skoraj nič laktoze, saj se v procesu fermentacije pretvori v mlečno kislino. Manj laktoze vsebujejo tudi skuta, sir in maslo. Težave se navadno precej izboljšajo, če navadno mleko zamenjamo z mlekom brez laktoze in ga uporabljamo tudi pri kuhi in peki.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Po blagodejnih in krepčilnih učinkih so naravno fermentirana živila prva v vrsti. To so surovo kislo zelje/repa, kisle kumarice in druga vložena zelenjava.

20160425_184904

KOMENTAR:

Fermentacija je postopek priprave hrane ob prisotnosti mikroorganizmov.  Glede na delovni mikroorganizem in končni produkt poznamo več vrst fermentacij. V živilstvu so najpogostejše naslednje:

  1. mlečnokislinska fermentacija (jogurt, kislo mleko, kisla smetana, kefir, sir, zelje, repa),
  2. alkoholna fermentacija (vino, pivo, žgane pijače, izdelki iz kvašenega testa),
  3. ocetnokislinska fermentacija (kis).

Probiotiki so le ena skupina živil, ki spadajo med fermentirane izdelke in zaradi prisotnosti še živečih mikroorganizmov, ugodno vplivajo na prebavo. To so predvsem izdelki, ki vsebujejo mlečnokislinske bakterije.

Kisle kumarice in ostala vložena zelenjava (npr. paprika, rdeča pesa) niso fermentirana živila. Pripravimo jih tako, da zelenjavo skupaj z mešanico vode, kisa in začimb pasteriziramo (toplotno obdelamo) in jih vložimo v kozarce za vlaganje.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Pri kuhanju slivove marmelade grejo antioksidati ven in ostanejo not.

jam-cooking[1]

KOMENTAR:

Fenolne spojine oz. polifenoli (fenolne kisline, antocianini) in C-vitamin so glavni antioksidanti v slivah. So vodotopni in pri miksanju preidejo iz celic sliv v marmelado. Fenolne spojine in C-vitamin so nestabilne molekule zlasti ob izpostavljanju visokim temperaturam in kisiku. Pri kuhanju marmelade jih velika večina razpade. Kljub temu, da nekaj antioksidantov po toplotni obdelavi v marmeladi ostane nedotakljivih, je boljši vir antioksidantov sveže sadje.

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

 

 

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Pri depresiji in anksioznih motnjah je dobro jesti motovilec, saj vsebuje baldrijanovo eterično olje, ki pomirja.

Motovilac-Valerianella-locusta-700-semenki-_slika_L_17146201[1]

KOMENTAR:

Baldrijan (Valeriana officinalis) je zdravilna rastlina. Klinične raziskave so pokazale, da ekstrat korenin baldrijana deluje pomirjevalno. Suha korenina baldrijana vsebuje 0,5 do 2% eteričnega olja in več kot 100 učinkovin, med nijmi tudi seskviterpene valerenske in acetoksivalerenske kisline.

Po pregledu znanstvenih strani (PubMed, ScienceDirect), žal ne najdem podatkov, da bi motovilec (Valerianella locusta) vseboval omenjene snovi in tudi ni podatkov o kliničnih raziskavah v zvezi z motovilcem.

Kakorkoli, pri duševnih boleznih kot sta depresija in anksioznost, je potrebno poiskati ustrezno stokovno pomoč.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

 

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: V splošnem velja prepričanje, da so vlaknine v razmerju z ogljikovimi hidrati. To je zavajajoč podatek, saj v skupino slednjih spadata tako chupa chups lizika kot glava cvetače. Naj skrenem k rastlinam in razložim, da so vlaknine njihova last.

Daily_brain_storms_Carbohydrates_3-300x225[1]

KOMENTAR:

Ogljikovi hidrati so molekule, ki vsebujejo kisikove, vodikove in ogljikove atome. Delimo jih na:

  • enostavne ogljikove hidrate: to so monosaharidi (npr: glukoza, fruktoza, manoza, galaktoza),
  • sestavljene ogljikove hidrate: sestavljeni so iz monosaharidov, ki jih delimo na:
    • disaharide – sestavljeni so iz dveh monosaharidov (npr: saharoza ali namizni sladkor, laktoza ali mlečni sladkor),
    • oligosaharide – sestavljeni so iz treh do desetih monosaharidov,
    • polisaharidi – sestavljeni so iz več kot desetih monosaharidov (npr. škrob, glikogen, celuloza, hemiceluloza, pektin).

Prehranske vlanine (celuloza, hemiceluloza, pentozani, lignin, pektin, beta glukan, itd.) so ogljikovi hidrati sestavljeni iz 10 ali več monomernih enot, ki so za človeka neprebavljivi, saj ljudje nimamo encimov, ki bi jih lahko razgradili.

Torej, lizika je dober vir saharoze, cvetača pa prehranske vlaknine. Obe spojini spadata med ogljikove hidrate. Razlika je v tem, da za človeka saharoza predstavlja vir energije, prehranska vlaknina pa ne.

 

Uživajte ob okusni in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Kuhinjska sol vsebuje konzervanse (kalijev jodid, kalijev jodat), solni cvet pa ne.

20160420_083942

KOMENTAR:

Sol, kemijsko NaCl, v dovolj velikih količinah deluje konzervirajoče sama po sebi. Torej, tako v kuhinjski soli kot v solnem cvetu mikroorganizmi ne morejo rasti zaradi prevelike vsebnosti soli same.

Kalijev jodid ali kalijev jodat dodajo v kuhinjsko sol kot vir minerala joda, ki uravnava delovanje žleze ščitnice.

Zaradi pomnjkanja joda v prehrani ljudi je bila golšavost v naših krajih precej pogosta. Zato so v začetku prejšnjega stoletja začeli sol jodirati in tako golšavost uspešno zmanjšali. Do leta 2003 je bilo jodiranje soli pri nas obvezno. Danes lahko izbiramo med obema, jodirano in nejodirano soljo, ker je v Sloveniji obvezno jodiranje le kamene in evaporirane soli. Nejodirana morska sol sicer vsebuje jod, vendar kar precej pod predpisanimi vrednostmi.

Medicinska stroka pa opozarja, da so ščitnične bolezni v porastu, odkar vedno več ljudi posega po nejodirani soli.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!

Posted in PREHRANSKE BUČE

BUČA: Če se neko živilo nahaja v ponudbi naših trgovin, je po vsej verjetnosti »varno« (to zagotavlja zdravstveni inšpektorat). Kaj pa »varno« točno pomeni, nimam pojma. Če kriteriju na seznam varnih spadajo tudi vsi bomboni, gazirane pijače, salame, čipsi in ostale podobne neumnosti, se pod ta seznam težko podpišem.

Food saftey

KOMENTAR:

V današnjem času je prehranskih strokovnjakov kar precej, kar je za osveščanje ljudi o pomembnosti zdrave uravnotežene prehrane v vsakdanjem življenju pozitivno. Vendar bi moral vsak prehranski strokovnjak, ki si služi denar s prehranskim svetovanjem in pisanjem strokovnih člankov o prehrani, vedeti kaj pomeni »varnost živil« in kdo jo mora zagotavljati.

Glede na živilsko zakonodajo so za zagotovljanje varnosti živil odgovorni nosilci živilske dejavnosti (proizvajalci) sami z upoštevanjem načel HACCP in so tudi primarno pravno odgovorni. Pod strokovnim nadzorom pa jih imajo pristojni organi (Uprava RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin), ki s proizvajalci sodelujejo, jim svetujejo in v primeru morebitnih kršitev tudi sankcionirajo.

Varno živilo je tisto, ki po zaužitju ne povzroči bolezni oziroma ne ogroža zdravja ljudi preko kemičnih, bioloških, fizikalnih ali drugih vrst onesnaževal. Tudi če človek kdaj pa kdaj poje živila kot so omenjena zgoraj (bombon, gazirane pijače, salama in čips), zagotovo to ne bo imelo bistvenega vpliva na njegovo zdravje. Če pa ta živila uživa prekomerno, kar lahko vodi v debelost in druge z debelostjo povezane bolezni, je to njegova odločitev in odgovornost. Za to ni odgovoren Uprava RS za varno hrano ali proizvajalec.

 

Uživajte ob dobri in kakovostni hrani in pijači!